10. Sınıf Türk Edebiyatı Dersi 2. Dönem 1. Yazılı Soruları ve Cevapları
“Halk içinde muteber bir nesne yok devlet gibi
Olmaya devlet cihanda bir nefes sıhhat gibi”
Muhibbi
S1. Bu beyit gazelin hangi beytidir? Niçin? (5p)
C1. Kafiye şeması aa olduğundan gazelin ilk beyti,yani matla beytidir. (5p)
Dest bûsî arzusuyla ger ölürsem dostlar
Kuze eylen toprağım sunun ânınla yâre su
Fuzuli
S2. Su Kasidesi’nden alınan yukarıdaki beyiti açıklayın. (5p)
C2. Peygamberimizin elini öpemeden ölürsem dostlarım, mezarımın toprağından testi yapın, Peygamberimize su ikram edin, böylece elini öpmüş ve mezar toprağına varmış olurum.
S.3 Kasidenin bölümlerini yazınız (5p)
C3.Nesip (teşbib) -Girizgâh-Tegazzül
Methiye- Fahriye-Dua
Ravza-i kûyuna her dem durmayıp eyler güzâr
Âşık olmuş galibâ ol serv-i hoş-reftâra su
Kûy: memleket, köy güzar: akmak Fuzuli
serv-i hoş-reftar: servi gibi salınan sevgili
S4.Su Kasidesi’nden alınan yukarıdaki beyitteki istiare sanatlarını açıklayınız. (5p)
C4.Açık istiare: servi ile sevgili kastedilmiş, sevgili verilmemiş olduğu için.
Kapalı istiare: Suyun âşık bir insana benzetilmesi, insanın geçmemesi.
S5. Yukarıdaki Klasik Türk Edebiyatı örneklerinden hareketle Divan şiirinin genel özelliklerinden beş tanesini yazınız.(5p)
C5. 1- Dili ağırdır.
2- Yüksek zümreye hitap eder.
3- Aruz ölçüsü kullanılmıştır.
4- Beyit bütünlüğü esastır.
5- Şiire başlık konmaz. Her şiir redif veya türünün adı ile anılır.
Nâbi ile ol âfetin ahvâlini naklet
Efsâne-i Mecnûn ile Leylâ’dan usandık Nâbi
S6. Yukarıdaki beyitte geçen edebî sanatı yazınız. (5p)
C6. TELMİH
S7. Aşağıdaki açıklamaların karşısına doğru ise (D) yanlış ise (Y) yazınız. (5p)
C7.a) Nasreddin Hoca fıkralarında dil süslü ve ağırdır. ( Y )
b) Gazellerde uyak düzeni aa ba ca da… biçimindedir. ( D )
c) Bir gazelin ilk beytine makta denir. ( Y )
d) Fuzuli’nin Şikâyetname adlı ünlü bir mektubu vardır. ( D )
e) Türkler Divan şirine şarkı ve tuyug türünü katmıştır. (D )
S8. Aşağıdaki boşlukları uygun sözcüklerle doldurunuz. (5p)
C8. Gazellerde beyit sayısı genellikle 5-15 arasıdır.
Aynı beyitte anlam bakımından birbiriyle ilişkili sözcükleri kullanma sanatına TENASÜP SANATI denir.
Allaha yakarış konusunu işleyen kasidelere MÜNACAT denir.
Kasidenin son beytine MAKTA denir.
Divan edebiyatı sanatçılarının kullandığı kalıplaşmış söz motiflerine MAZMUN /İMGE denir.
S8. Aşağıdaki eser ve yazarları eşleştirmek için yazarların önündeki harfleri ayraç içine taşıyınız.(5p)
C8.
a) Süleyman Çelebi b) Şeyhi c) Mevlana d) Fuzuli e) Hacı Bektaş Veli | ( B) ( E) ( C) ( A) ( D) | 1-Harname 2-Makalat 3-Mesnevi 4-Mevlid 5-Leyla ile Mecnûn |
Aşk derdiyle hoşem el çek ilacımdan tabib
Kılma derman kim helakim zehri dermanındadır.
S9.Yukarıdaki beyitten hareketle Fuzuli’nin aşk anlayışını yazını yazınız ( 5p)
C9. Divan edebiyatında aşk, ilacı bulunmayan bir derttir; fakat Divan şairleri bu derde sahip oldukları için mutludurlar. 16.yy şairi Fuzulinin beyiti bu durum için verilebilecek en güzel örneklerdendir. Görüldüğü gibi, şair, içerisinde bulunduğu aşk derdinden şikâyetçi değildir; tam tersine aşk derdiyle yaşadığı için mutludur.
S10. Makalat adlı eserde karşılaştırılan yargıları aşağıdaki tabloya yazınız.(1.8:8p)
Olumlu Yargılar | Utanma | Akıl | İlim | İman |
Olumsuz Yargılar | Açgözlülük | Öfke | Haset | Şüphe |
Çıkarmak itseler tenden çekip peykânın ol servin
Çıkan olsun dil-i mecruh peykân olmasın yâ Rab
Cefâ vü cevr ile mu’tadımonlarsiz nolur hâlim
Cafâsına had ü cevrine pâyân olmasın yâ Rab
bağ-ı dehr : dünya bahçesi dil-i mecruh : yaralı gönül peykân : okun ucundaki sivri demir Cefâ vü cevr:eziyet ve sıkıntı mutâd : alışkın had : sınır pâyân : son
S11.Fuzuli’nin beyitlerini günümüz Türkçe’siyle düz yazıya çeviriniz. (5+5:10p) C11.
Servi boylu sevgilinin gamze okudur bağrımdaki. Ve bana acıyan dostlarım onu çıkarma sevdasındadır… Yalvarırım Tanrım; çıkan yaralı gönlüm olsun da bağrımdaki ok olmasın tek
Eziyet ve sıkıntısı ile sevgilinin, can ciğer oldum. Nasıl yaşarım artık onlar olmadan Tanrım! Umarım bundan böyle cefası sınırsız, eziyeti sonsuz olur!
S12.Yukarıdaki beyitlerin redifini yazınız. (5p)
C12. Olmasın ya Rab
(I) Divan şiirinde müstezat, gazelin dizelerine yarım dize eklenerek oluşturulan nazım biçimidir. (II) Nazire, usta kabul edilen bir şairin beğenilen bir şiirine benzetilerek yazılan şiirdir. (III) Hamse, bir şairin beş kasidesinin bir araya getirilmesiyle oluşan eserlere denir. (IV) Gazelin ilk beyitine matla, son beyitine makta denir. (V) Gazelin en güzel beyitine “beytü’l-gazel” denir. (5p)
S13.Yukarıda numaralanmış cümlelerden hangisi yanlıştır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
S14.Aşağıdakilerden hangisi kasidenin türlerinden değildir? (5p)
A) Tevhid B) Münacat C) Mersiye D) Na’at E) Fahriye
S15. “Yüzyıllar boyunca Tekke şiirinin önderi sayılmış, şiirleriyle kafalara ve gönüllere Türkçe ile seslenmiştir. Tasavvuf akımını taşkın ve gür lirimi ile halka yansıtmıştır. Aruzla da şiirler yazmakla birlikte, genellikle heceyi kullanmıştır. Şiirlerinde ilahi aşkı ve insan sevgisini işlemiştir.”
Kimdir bu şairimiz? (5p)
A) Yunus Emre B) Yusuf Has Hacib C) Mevlana D) Kaygusuz Abdal E) Hoca Dehhani
I. Özellikle aşk, güzellik ve içki konusunda yazılır.
II. Beyit sayısı 5 ile 9 arasında değişir.
III. Uyak düzeni aa-bb-cc-dd-… şeklindedir.
IV. İlk beytine matla, son beytine makta denir.
V. Tasavvuf edebiyatındaki ilahiyle biçim ve içerik bakımından aynıdır.
S16.Yukarıdaki cümlelerden hangileri gazel için söylenemez? (5p)
A) I. ve V B) III. ve IV C) IV ve V D) II ve IV
E) II ve III
S17.Aşağıdaki beyitlerden hangisi bir mesneviden alınmıştır?(5P)
A)Saldı ayaktan gam-ı alem beni
Ver bana gam def’ine saki şarab
B)Boynu burulu ayağı bağlı
Şehla gözü nemli canı dağlı
C)Aşk imiş her ne varalemde
İlim bir kıyl ü kâl imiş ancak
D) Sabâ gibi yüzü üzre görüp Necâtî’yi
Dedi nice sürünürsün kapımda sen de garîb
E)Bir peri silsile-i aşkına düştüm nâgeh
Şimdi bildim sebeb-i hilkat-i Adem ne imiş
“Yeşile koşan Londra’yı gördükçe hep denizi kovalayan İstanbul’u düşündüm.”
S18. Yukarıdaki cümlede bulunan söz sanatlarını yazınız. (7p)
C18. Teşhis ve kapalı istiare
Süre bir ders saatidir. Başarılar dileriz.
Erol AYDIN
çok güzel teşekkürler